Kırlangıçlar Susamışsa’nın yönetmeni Muhammet Çakıral: “Belgeselcilikten asla vazgeçmem!”
KİOSKLA-ÖZEL: Geçtiğimiz hafta gösterime giren Kırlangıçlar Susamışsa, Doğu Karadeniz bölgesinde halkın HES’lere karşı mücadelesini konu edinen, belgesel yönü de olan bir filmi konuştuk.
- 07-03-2018 14:03
İşte, Muhammet Çakıral ile KİOSKLA’ya özel yaptığımız röportajımız…
KİOSKLA: Sinema kariyerinizle alakalı okurlarımız için biraz detay verir misiniz? Muhammet Çakıral’ı daha yakından tanıyalım?
ÇAKIRAL: Trabzon, Çaykara doğumluyum. Asıl mesleğim muhasebecilikti. Fakat bu mesleği hiç sevmemiştim. Ofisimde genellikle kitap okuyup öyküler yazardım. Daha sonra yazdığım öykülerimi yayımlattım ve şu an yazdığım dört öykü kitabım var. Bu arada rastlantı sonucu tanıştığım bir arkadaşım benim bir filmde Rumca diyalog ve monlogları filmde oynayacak oyuncuya öğretmem için ricada bulundu. Bu vesileyle 2000 yılların başında “Bulutları Beklerken” adlı filmle sinemaya başladım. Şu ana kadar 15’in üzerinde belgesel yazıp yönettim.
KİOSKLA: Son filminiz Kırlangıçlar Susamışsa…Ama sizin yapımcılık ve oyunculuk yönünüzü de biliyoruz. Önümüzdeki dönem için hangi taraf ağır basacak?
ÇAKIRAL: “Kırlangıçlar Susamışsa” filmi, yönetmen ve senarist olarak ilk uzun metrajlı sinema filmimdir. Fakat yapımcı olarak epey sayıda sinema filmlerine imza attım. Önümüzdeki dönemde Allah izin verirse yönetmen, yapımcı ve senarist olarak çalışmalarımı sürdürmek isterim. Ancak belgeselcilikten asla vazgeçmem. İyi bir hikayeyi her zaman yazıp çekmek isterim.
“GİŞE FİLMİ YAPMAK İSTERİM”
KİOSKLA: Önceki film projelerinizden de bahsedin isterseniz?
ÇAKIRAL: “Pandora Kutusu” yapımcı olarak önemli bir eserdir. Çok sayıda da ödül almış bir sinema filmidir. Kırlangıçlar Susamışsa keza öyle…Bunun yanında Yeni Hayat, Güven ve bir de bu yıl vizyona girecek olan bir animasyon filmimiz var; Boğaç Han…
KİOSKLA:Gişe filmleri hakkında ne düşünüyorsunuz? Sizi sinemada bir gişe projesinde görme şansımız var mı?
ÇAKIRAL: Gişe filmi yapmak isterim tabi. Ama bunun için hatırı sayılır derecede ekonomik gücün olmalı. Bu koşullarda mümkün değil. Çünkü gişe filmlerinde önemli oyuncularla, yani tanınmış oyuncu gurubu ile çalışmak zorundasınız. Cast maliyetini aşabilirsem olabilir.
KİOSKLA: Gelelim Kırlangıçlar Susamışsa’ya… Filmin hem senaristliğini hem de yönetmenliğini yaptınız. Film bize neyi anlatıyor?
ÇAKIRAL: Filmi bir dokü-daramadır. Doğu Karadeniz’de geçiyor. Konu malum HES’lerle ilgili. Köylülerin yaşadığı alanları yağmalayan şirketlere karşı gösterdikleri duruş ve direnişi konu alıyor. Oyuncular neredeyse bu eylemlerde bulunan köylülerden oluşuyor. Yer yer belgesel görüntülerle film destekleniyor.
KİOSKLA: yani filmin belgesel bir yönü de var?
ÇAKIRAL: : Kesinlikle.
“MESAJ KAYGISI İLE YOLA ÇIKMAM”
KİOSKLA: Sinemada filmin mesaj verme konusunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Filmin mutlaka bir alt metni, bir mesajının olması şart mı sizce?
ÇAKIRAL: Bir şeyler yazıp ya da yönetirken bir mesaj verme kaygısı ile asla yola çıkan biri değilim. Çünkü benim duygu ve düşüncelerimi yazınsal ya da plastik sanatlarla dışa vurma biçimimdir. Bir bakıma kendimi eğlendiriyorum. Ama içinde mutlaka ben varım tabi ki…
KİOSKLA: Filmden beklentiniz ne?
ÇAKIRAL: Yani ekonomik olarak bir beklenti içinde değilim. Fakat filmin çok sayıda önemli festivallerde yer bulması sanatsal acıdan beklentilerimi karşılamış durumdadır. Öte yandan paydaşlarımla bir araya gelmenin hazını da bana yaşattı. Güzel söyleşiler yaptık…
KİOSKLA: Aynı filmi daha popüler oyuncularla çekmek ister miydiniz?
ÇAKIRAL: Bu film için popüler değil de iyi bir ekip ile çalışmak isterdim. Çünkü bu filmi kısıtlı olanak ve ekiple çektim. Bunun zorluğunu çok çektim. Gerçekten ekip önemli.
KİOSKLA: Türkiye’de şu oyuncuyla çalışmak isterdim diyebileceğiniz oyuncular var mı? Hangileri?
ÇAKIRAL: Bu çekeceğiniz filme göre değişir.
MUHAMMET ÇAKIRAL KİMDİR?
Muhammet Çakıral, 20 Eylül 1965 yılında Trabzon’da doğdu.
Lise yıllarında yazın sanatıyla tanışan Çakıral, sonraki yıllarda çeşitli gazetelerde, kültür-sanat ve öyküler yazmaya başladı. Çakıral’ın bu alanda yayımlanmış dört öykü kitabı vardır: Şamiramın Ustaları (2004), Her Zaman Griydi Karadeniz (2006), Toprak Kokan İnsanlar (2008) ve Sis Kokulu İnsanlar (2015).
“Bulutları Beklerken” filmi ile sinemaya başlayan Çakıral, daha sonra yoğunlukla belgeseller yazıp yönetti. Dünya prömiyerinin 27. Tokyo Film festivalinde yapılan “Kırlangıçlar Susamışsa” (2014) adlı uzun metrajlı sinema filmi” Asya’nın en iyi Filmi” ve” Asya Ruhu” ödülleri kapsamına yarıştı. Bu film Muhammet Çakıral’ın yazıp yönettiği ilk uzun metrajlı sinema filmidir. The New York Film Academy’sinin “Producing Workshop” eğitimlerine katılan Çakıral, ayrıca 2014 yılında, Karadeniz Kalkınma Ajansının katkılarıyla Trabzon’da kursiyerlere “belgesel filmi çekmek” konulu eğitimler vermiştir.
FİLMOGRAFİ
——————
Uzun Metraj Sinema ve Tv Filmleri
1-Dedem Korkut Hikayeleri-Boğacan 2017 Animasyon Çoçuk Sinema Filmi (Yapımcı)
2-Güven (yapımcı) 2017
3-Yeni Hayat, Tv film (Yapımcı) 2015
4-Kırlangıçlar Susamışsa (Senarist, Yönetmen&yapımcı) 2014
5-Pandoranın Kutusu (Yapımcı) Sansabastian En iyi filim ödülü, 2009
6-Bulutları Beklerken (Oyuncu&Diyalog Çevirmeni)2004
Belgeseller
1-Bizim Krino (Yapımcı&Yönetmen) 2017
2-Ruhumdaki Boşluk (Yapımcı) 2015
3-Renkleri Dokuyanlar- Peştamal (Yönetmen) 2013
4-Eski Of Medreseleri (Yapımcı&Yönetmen) 2012
5-İstanbul Mali Müşavirler Muhasebeciler Belgeseli (Yapımcı&Yönetmen) 2010
6-Tarihte Bir Gezinti, 5 Bölüm, TRT Avaz (Yapımcı& Yönetmen) 2010
7-Yılkı Atları (Yapımcı&Yönetmen) 2009
8-Üç Mevsim Bir Ömür Karadeniz Yaylaları (Proje Yazarı-Yapımcı) 2009
9-Negonun Kokus (Yapımcı&Yönetmen) 2008
KİOSKLA/ÖZEL